Arkisto kuukaudelle syyskuu, 2011

Hyvää autotonta päivää

torstai, syyskuu 22nd, 2011

Ruuhkat ovat arkipäivää rakkaassa kotikaupungissani Helsingissä, ja vasta pari viikkoa sitten saimme lehtien palstoilta lukea, kuinka autottomat helsinkiläiset subventoivat naapuriensa autopaikkoja jopa sadoilla euroilla kuukaudessa.

Muistan elävästi, kuinka aika lailla tarkalleen vuosi sitten käsittelimme kaupunginvaltuustossa Helsingin ympäristöraporttia ja keskustelimme vilkkaasti pyöräilystä. 43 prosenttia suomalaisten tekemistä matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia, eli ihanteellisia pyöräilyyn, ja Helsingin tavoitteet pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamiseksi ovat komeat. Tilastojen valossa pyöräilyn suosio junnaa kuitenkin paikallaan selvästi alle 10 prosentissa kuljetuista matkoista.

Hiljalleen pyörät ovat vallanneet lisää tilaa myös Helsingin kaupunkikuvassa. Kesällä minkä tahansa kaupunkitapahtuman ovella myrskyävä polkupyörämeri teki vaikutuksen mahdillaan. Moni pyöräilijä tuntee kuitenkin edelleen olonsa epävarmaksi poukkoilevassa kaupunkiliikenteessä, erityisesti ajaessaan autojen seassa kaupunkibulevardeilla, Hämeentiellä, Runeberginkadulla. Osa polkee sääntöjen vastaisesti jalkakäytävällä, vaikka pitäisi nimenomaan näyttää esimerkkiä hyppäämällä liikenteen sekaan. Kun bussi tulee oikein lähelle, hengitys tahtoo salpaantua, mutta silloin, kun samalle pätkälle osuu muita pyöräilijöitä, touhu tuntuu heti turvallisemmalta. Kriittinen massa huomataan ja huomioidaan. Samoin turvaistuin tuo kunnioitusta aamuliikenteessä, kun kuljetan lasta tarhaan, mutta pikkuinen kyydissä pyöräily jännittää tietysti kahta kauheammin. Tilanne olisi hyvin toisenlainen, jos voisi ajaa osana pyöräilevää aaltoa, kuten Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa.

Palataan vielä vuoden takaiseen valtuustoon. Tein samaisena iltana valtuustoaloitteen, jossa vaadin pyörätaskuja Helsingin pyöräilyn kannalta keskeisiin risteyksiin. Aika oli kypsä, aloite sai tuulta alleen. Muutama kuukausi sitten Stara piirsi Kampin ja Töölön alueelle 15 pyörätaskua. Ei huono alku, varsinkin kun samaan aikaan Helsinkiin on ilmaantunut pyöräkaistoja, Ruoholahden ja keskustan yhdistämiseksi puuhataan pyöräbaanaa ja Länsiväylälle suuntautunut Kriittinen pyöräretki saavutti ennätyssuosion.

Tänään autottomana päivänä Lasipalatsin aukiolta klo 19.30 lähtevä Kriittinen pyöräretki ja Valoa pyöräilykansalle –kulkue suuntaa kierrokselle, jonka kohteena ovat nämä Helsingin uudet pyöräliikenneparannukset, kuten pyörätaskut ja pyöräkaistat. Tavoitteena on paitsi kiittää kaupunkia ensimmäisistä varovaisista parannuksista, myös vaatia jatkotoimia ja muistuttaa massasta. Minun täytyy käydä vielä ostamassa pyörääni uusi lamppu, jotta voin osallistua.  Syksyn pimeys on täällä, ja paitsi kriittinen massa, myös valot lisäävät pyöräilyn turvallisuutta.

Kirjoitus julkaistaan tänään myös Helsingin Vihreiden Naisten nettisivuilla.